CMC:ssä ovat mukana alan merkittävimmät valmistajat: BMW, Honda, KTM, Suzuki ja Triumph sekä Yamaha. Konsortio kehittää uusia ajoneuvojen verkottumiseen liittyviä turvaratkaisuja. Työ sisältää mm. moottoripyörän näkyvyyden varmistamisen ADAS- eli edistyneissä kuljettajaa avustavissa järjestelmissä.
FEMA:n liittyminen mukaan CMC:n toimintaan on samalla tunnustus sille, että se tukee konsortion toimintaa.
– Moottoripyöräilyn turvallisuus on sekä alan teollisuuden että motoristien yhteisen mielenkiinnon kohde. CMC toivottaa FEMAn tervetulleeksi pyrkimyksessämme tehdä moottoripyöristä elimellinen osa tulevaisuuden liikennettä, totesi CMC:n ulkoisista suhteista vastaava Hennes Fischer.
CMC kehittää standardeja ja sovelluksia, jotka saavat moottoripyörät kommunikoimaan muiden tienkäyttäjien ja teiden infrastruktuurin kanssa. Tavoitteena on motoristien turvallisuuden parantaminen. Ajattele esimerkiksi sovellusta, joka varoittaa vasemmalle kääntyvää autoilijaa lähestyvästä vastaan tulevasta moottoripyörästä. Kuten kaikki tietävät, tämä on varsin yleinen onnettomuustyyppi, jonka tehokas verkottuminen voisi estää kokonaan. Joka tapauksessa se merkitsisi isoa askelta eteenpäin motoristien turvallisuudelle.
Konsortioon on liittynyt muitakin mp-valmistajia sekä tutkimuslaitoksia ja muita jäseniä.
Yksi moottoroitujen kaksipyöräisten suurimmista onnettomuusriskeistä on näkymättömyys muiden tielläliikkujien silmissä. Visuaalinen näkymättömyys saattaa pettää myös lasertutkan ja näkyvän valon avulla toimivat ennakoivat järjestelmät.
2020 joulukuussa CMC julkisti perusmäärittelyt (BS, Basic Spesifications) moottoripyöräspesifeille liitettävyysjärjestelmille. Se oli ensimmäinen askel kuvata moottoripyörän V2X-järjestelmiä. Jatkossa jäsenvalmistajat määrittävät toiminnalliset vaatimukset yksityiskohtaiselle standardoinnille.
Äskettäin CMC kertoi lisäävänsä myös muita teknologioita määrittelyihin.
FEMA liittyi mukaan, koska se uskoo, että CMC:n työ on elintärkeää motoristien turvallisuudelle. Varsinkin, kun niin monet isot moottoripyörävalmistajat ovat mukana ja tukevat verkottumisratkaisuja ja niiden standardeita.
Samalla tavalla se uskoo siihen, että verkottuminen on tapa selvitä liitettyjen ja automaattisten ajoneuvojen seassa. Ilman verkottumisen tuomaa turvaa moottoripyörille ei välttämättä ole tilaa autonomisesti ajavien autojen seassa.
– Motoristien edunajajajärjestönä kaikkien motoristien ja muiden kaksipyöräisillä ajavien turvallisuus on korkealla agendassamme. Siksi olen onnellinen siitä, että liityimme tukijana mukaan CMC:hen. Olemme jo aiemminkin epämuodollisesti tukeneet sen toimintaa, nyt teimme siitä virallista, totesi FEMA:n pääsihteeri Dolf Willigers.
Lisätietoja FEMA:n sivuilla.
Aiheesta aiemmin:
Verkottunut liikenne: moottoripyörillä yllättävä haaste kommunikoinnissa muiden ajoneuvojen kanssa
"Motoristit eivät ole älyautojen keiloja"
Teksti Erkki Mäki, kuva CMC.