Segway siirtyi kiinalaisen Ninebot-nimisen yrityksen omistukseen jokunen vuosi sitten, ja on käynyt eräänlaista imagonuudistuskampanjaa siitä lähtien. Yritys on laajentanut tuotevalikoimaansa offroad-kelpoisiin sähköpolkupyöriin ja nelipyöräisiin mikroautoihin sekä skuutteihin. Paljon on siis muuttunut, ja nyt näytille on tuotu Segway Apex H2 -sähkö-vetyhybridimoottoripyörän konsepti.
Apex H2 on aikataulutettu vuoteen 2023, ja kunnianhimoinen muotoilu taitaa sisältää enemmän taiteellisia vapauksia ja sci-fiä kuin tämän päivän realiteetteja.
Vertailun vuoksi Segwayn sivuilla on kuva vastaavasta Apex-konseptista vuodelta 2020, ja silloin siinä vielä on "normaali" teleskooppietupää ja muotoilu on perinteisempää kuin Apex H2:ssa, jossa on jonkin sortin keinuhaarukkaetupää.
Apex H2 käyttää liike-energian synnyttämiseen sekä sähköä että vetyä, mikä edellyttäisi jonkin sortin polttoainekennoratkaisua. Joka tapauksessa vetysäiliöt ovat Ninebotin mukaan vaihdettavia. Polttoaineen jakeluinfrastruktuuri taitaa kuulua suurten kysymysmerkkien luokkaan.
Akku-polttoainekennohybridi saattaisi sähkömoottoripyörien osaltakin ratkaista "tankillisella" ajettavan matkan ongelman, mutta onko tämä liian hyvää ollakseen totta? Lisäksi, mikä olisi hybridin hinta? Vai onko tämä alunperin vain kiinalainen aprilllijuttu?
Segwayn / Ninebotin mukaan hybridipyörä tuottaisi 60 kW / 80 hv ja saavuttaisi 0-100 km/h 4 sekunnissa. Huippunopeudeksi luvataan puolestaan 150 km/h.
Asiasta kertoivat Rideapart, Ninebot ja Segway.
Teksti Erkki Mäki, kuvat Ninebot ja Segway.