Venäläisellä Uralilla on ollut tapana julkaista vuosittain jonkin sortin erikoismalli, jota valmistetaan vain rajoitettu erä. Niinpä Gear Up Geo -malliakin valmistetaan vain 20 kappaletta. Yhdysvalloissa pyörän hinnat alkavat 26 999 dollarista, mitä lienisi sitten meillä. Modernit Uralithan eivät ole mitään halpoja pyöriä.
Ural Geo on joka tapauksessa varusteltu myös vaativampaan offroad-ajoon. Suojavärimaalaus on tehty käsin ja on erilainen joka pyörässä.
Maastokelpoisuuden vakuutena ovat Uralille tunnusomainen kardaanilla toteutettu kaksipyöräveto – kyllä, vaunun pyörä vetää myös – sekä paranneltu maavara ja laatujousitus.
Jos haluaa tosissaan lähteä pidemmäksi aikaa maastoon, niin tavaratilaa on tarjolla miltei loputtomasti, ja mukana on myös Rotopaxin varakanisteri 23 litran tilavuisen polttoainetankin jatkeeksi.
Pyörässä on 749 cm3 BMW:n sotasaalisperuja oleva bokserimoottori, pakki ja hurttia asennetta vaikka muille jakaa.
Pyörän jousituksesta vastaavat Nitronin vaimentimet ja nappularenkaat ovat Heidenaun K37:t. Vain maastokäyttöön tarkoitettu tehoäänenvaimennin on GPR:n käsialaa.
Muita erikoispiirteitä ovat kahvansuojukset, etuvalon suojus, valosuojukset, vaunun etuosan päälle tuleva teline sekä vararenkaan päälle asennettu tavarateline. Lisäksi MRA:n tuulilasi suojaa kuljettajaa, enduro-istuin tuo ajomukavuutta ja varusteisiin kuuluvat myös kaksi USB-liitintä ja Ram-palloteline navigaattoria varten.
Bokserimoottorin teho on 41 hevosvoimaa / 5500 rpm, ja maksimivääntö 57 Nm / 4300 rpm. Sähköinen polttoaineensuihkutus on tosiasia tämän päivän Uralissakin ja veto sekä taka- että vaunun pyörälle on järjestetty kardaaniakselein. Kytkin on kuiva kaksilevyinen ja neljän eteenpäin vievän vaihteen lisäksi pyörässä on myös pakki.
USA:n Uralin sivuille pääset tästä. Asiasta kertoi ensin Ridermagazine.
Alla oleva video kertoo siitä, miten Uralin Ydysvaltain tutkimusryhmä lähtee selvittämään, mitä parannuksia offroad-Uraliin pitäisi tehdä. Raina ei ole ryppyotsaisimmasta päästä, joten uskallamme suositella sen katsomista. Voit katsoa sen myös täällä.
Teksti Erkki Mäki, kuvat Ural Motorcycles.
Lisää kuvia: