Ducati järjesti eilen keskiviikkona netissä viimeisen tämän syksyn mallijulkitustilaisuutensa, ja vuorossa oli pienempi Monster-malli.
Alkuperäinen Ducati Monsterin resepti on peräisin vuodelta 1993: urheilullinen moottori, silti sopiva tiekäyttöön, varustettu superbikestä johdetulla rungolla ja palalla "hirviömäistä" luonnetta. Kaikkea, mitä motoristi tarvitsee päivittäiseen ajamisen iloon.
Moni asia alkaa moottorista, niin tässäkin. Euro 5 yhteensopivuuteen pääsemiseksi nestejäähdytteisen Testastretta 11° desmodromisesti ohjatun moottorin kuutiotilavuutta kasvatetttiin 821 kuutiosenttimetristä 937 cm3 kokoiseksi. 90° sylinterikulmalla varustetun V2-moottorin teholukemat ovat nyt 111 hv / 83 kW / 9250 rpm. Maksimivääntö 93 Nm saavutetaan 6500 kierroksella minuutissa. Saatavilla on myös 35 kilowatin versio A2-korttilaisille.
Moottorin luonteessa on pyritty riittävään vääntöön alakierroksilla kruisailua ja mutkateitä sekä kaupunkiajoa ajatellen. Uusittu kuusivaihteinen vaihteisto on varustettu vakiona ylös/alas toimivalla shifterillä.
Laihdutuskuuri puri
Kasvaneesta kuutiotilavuudesta, tehosta ja väännöstä huolimatta moottori painaa 2,5 kg vähemmän kuin edellisessä mallissa.
Kun lisäksi Monsterissa on siirrytty käyttämään teräsputkitrellisrungon sijaan Panigale V4:stä vaikutteita saanutta lyhyttä alumiinista runkoa, joka on kiinnitetty suoraan sylinterikansiin, niin painoa on säästynyt peräti 4,5 kilogrammaa. Itse runko painaa nyt vain 3 kg, eli se on reilut 60 % aiempaa kevyempi.
Kun vielä vanteet painavat 1,7 kg ja keinuhaarukka 1,6 vähemmän sekä takarungon massa putosi 1,9 kilon verran, niin kaikkiaan pyörä on 18 kg aiempaa kevyempi ja sen kuivapaino on vain 166 kilogrammaa.
Takarungon keveys selittyy uudella valmistusteknologialla; se on tehty lasikuidulla vahvistetusta polymeeristä, ja sen pitäisi olla myös aiempaa tukevampi.
Pyöreä ajovalo tuo mieleen aiemmat Monsterin versiot ja pyörän siluetti paljastaa tutut biisonimaiset piirteet.
Uusi Monster on sivuilta hyvin kapea, ja siksi kuljettajan jalat yltävät helposti maahan. Istuinkorkeus on 820 mm ja matalammalla istuimella sen saa 800 mm korkeudelle. Jousituksen madallussarjalla se laskee 775 mm:iin.
Pyörän akseliväli on 1474 mm ja ohjauskulmaa on kasvatettu hitaampien nopeuksien käsiteltävyyden parantamiseksi +7° verrattuna 821-versioon ja se on nyt 36°.
Monipuolinen elektroniikkavarustus
Monsterin elektroniikkapuoleen kuuluvat vakiona täysin säädettävät, kaarteissakin toimivat ABS-jarrut, vetoluiston esto sekä wheelien esto. Lisäksi siinä on lähtöavustin, mikä takaa nopeat startit.
Ajotapavalintoja ohjataa uuden 4,3" väri-TFT-näytön avulla. Suuri kierroslukumittari on asennettu keskelle ja se näyttää myös valitun vaihteen.
Monsterista tulee myös Plus-versio, jossa on lisäksi vakiona aerodynaaminen tuulilasi ja matkustajan istuimen suojus.
Malleihin on luvassa myös lisävarusteita, mm. Termignonin vaimennin.
Värivaihtoehdot ovat Ducati Red mustin vantein, Aviator Grey punaisin vantein sekä Dark Stealth mustin vantein.
Tätä kirjoitettaessa mallien hinnat eivät olleet tiedossa.
Tekniset ominaisuudet:
- Moottori 937 cc Testastretta 11°, täyttää Euro 5 normit. Teho 111 hp / 9,250 rpm. Maksimivääntö 93 Nm / 6,500 rpm.
- Kuivapaino 166 kg. Alumiinirunko, takarunko lasikuidulla vahvistettua polymeeriä. Alumiininen takakeinuhaarukka.
- LED-valojärjestelmä. Väri-TFT näyttö, 4.3”. Kolme eri ajotapavalintaa. Säädettävä vetoluiston ja wheelien esto, 8 valintaa. Lähtöavustin.
- 43 mm upside down -etuteleskooppi. Säädettävä monovaimennin takana. Brembon 320 mm etujarrulevyt ja M4.32 monobloc -kaliiperit. Sintratut jarrupalat.
Teksti Erkki Mäki, kuvat Ducati.