BMW G 310 R esiteltiin ensi kerran vuonna 2015, ja tämä on ensimmäinen päivitys. TVS:n Intiassa BMW:lle valmistaman uuden mallin 313 kuutiosenttimetrin nestejäähdytteinen yksisylinterinen moottori on käännetty 180° perinteiseen verrattuna. Se tarkoittaa sitä, että imuaukko on edessä ja pakoaukko moottorin takana kulkusuuntaan nähden.
Moottorin teho on 25 kW / 34 hv / 9500 rpm ja huippuvääntö on 28 Nm / 7500 rpm, ja se täyttää Euro 5 -päästövaatimukset.
BMW G 310 R roadster on valmistajansa pienikokoisin malli ja tarkoitettu aloittelijoille tai kevarista ensimmäiseen isompaan pyörään siirtyville.
Sähköinen kaasu ja lähtöautomatiikkaa
Vuoden 2021 mallissa on sähköisesti ohjattu kaasukahva, joka antaa herkemmän kaasuvasteen. Automaattinen tyhjäkäynnin nosto lähdettäessä puolestaan estää äkillisen moottorin sammumisen.
Luistokytkin on myös uutta ja se vähentää moottorijarrutuksen äkkinäisyyttä jarrutustilanteessa pienemmälle vaihdettaessa ja siten parantaa ajoturvallisuutta. Se on myös aiempaa kevyempi käyttää.
Valoja ja säädettäviä kahvoja
Mallissa oli jo aiemminkin LED-jarruvalot, mutta 2021 mallissa on sekä LED-ajovalo että LED-vilkut. LED-ajovalossa on – maasta riippuen – mukana myös päivänajovalot.
2021 BMW G 310 R:ssä on myös säädettävät kahvat. Sekä jarru- että kytkinkahvaa voi säätää neliportaisesti. Kolmosvalinta vastaa nykyisiä kahvoja ja ykkösvalinnalla jarrukahva on 6 mm lähempänä ohjaustankoa.
Ulkoasua on uusittu maltilla
Pyörän dynamiiikka ja ketteryys on huomioitu uuden BMW G 310 R:n muotoilussa. Visuaalisesti on pyritty yhtymäkohtiin muiden sporttisten perheenjäsenten, kuten BMW S 1000 R:n kanssa. Sama toistuu myös värivalinnoissa. Mallia saa kahtena perusvärinä: Cosmic Black ja Polar White. Lisäksi on Sport-tyylivaihtoehto, jonka väritys on Limestone Metallic, ja lisäksi siinä on punainen "R" -grafiikka. Kaikkien värimaailmassa on yhteistä se, että osa moottorin osista on maalattu Titanium Grey Metallic -värillä.
Teksti Erkki Mäki, kuvat BMW.