BMW K 100 RT -pyörän osti uutena 1984 Kalifornian Long Beachillä USA:n ilmavoimien koelentäjä A. Philip "Flip" Johnson. Pyörän erikoinen väritys ja tarrat ovat perua siitä, että siirryttyään koelentäjäksi McDonnel Douglasille hän sai ajatuksen, että pyörä näyttäisi hyvältä merivoimien hävittäjän väreissä ja niin se maalattiin ja teipattiin samoin kuin Miramarissa toimineen "TopGun" VF-2-laivueen F-14 Tomcat.
Pyörässä olevat varoitus- ja kieltoteipit ovat siis kotoisin Tomcatista, samoin kolmeen eri harmaan sävyyn sovitettu maalipinta.
BMW Owners News -lehti ja Johnson pyysivät laivastolta lupaa kuvata pyörä esikuvansa vierellä Miramarin tukikohdassa. Lupa myönnettiin ja kuva julkaistiin lehden kannessa 1989. Kuvaajana toimi Douglas Aircraftin kuvaaja Charles Bohner.
Cruisen jäljillä
USA:n laivaston Miramarin tukikohta oli laivaston ilmavoimien asekoulutustukikohta. Se tuli kuuluisaksi koulua kuvaavasta TopGun-elokuvasta, jonka tähtenä oli mm. Tom Cruise.
Pyörä tuotiin Suomeen 52 000 mailia, noin 84 000 kilometriä mittarissaan 2001. Suurimman osan ajasta se seisoi pikkuvikaisena ja ajamattomana iisalmelaisessa autotallissa. Pyörän mukana kulki kansio, johon on taltioitu mm. ostokuitti sekä alkuperäinen kirjeenvaihto, joilla BMW Owner's News ja pyörän omistaja pyysivät kuvauslupaa Miramarissa.
Veli-Antti Huotarisen käsiin pyörä joutui "hyvän ystävän vaimon veljeltä", ja hän mietti vakavissaan vanhan pyörän laittamista alkuperäiseen kuntoon museopyöräksi ja maalauttamista alkuperäisiin väreihin. Värikoodit kun olivat tallessa.
– Kaverit kuitenkin totesivat lopettavansa puhumisen kanssani, jos moiseen sorrun, joten päätin sitten palauttaa pyörän siihen kuntoon, missä se oli Johnsonilla ollessaan, Huotarinen nauraa.
Tämä edellytti melkoista metsästystä, kun osa tarroista oli haalistunut ja kulunut miltei näkymättömiin, piti selvittää, mitä merkkejä ja mistä ne olivat peräisin.
– Onneksi pyörän mukana tuli kansio, jossa oli paljon tietoa sekä BMW Owner's Clubin lehti, jossa oli tämän pyörän kuva kannessa. Sen ja Internetin avulla selvisi, mitä tarroja ja kuvia pyörässä oli aikanaan ollut, ja mistä ne olivat peräisin.
Tarrat piirrettiin ja tehtiin uusiksi Suomessa täysin alkuperäisen mallin mukaan, samoin pyörän tekniset pikkuviat korjattiin, joten 31-vuotias Bemari on niin lähellä alkuperäisen kuntoista kuin vain voi olla.
– Vaikka pyörä on vanha, siihen onneksi saa suoraan maahantuojan hyllystä osat. Ainoa poikkeus on suojalasi, jota ei enää tahdo löytyä mistään, Huotarinen kertoo. – Pyörä on myös edelleen hyvä ajettava.
Melkoista sattumaa ja elämän leikittelyä on se, että 31 vuotta sitten Yhdysvalloissa koelentäjän ostama ja mieltymystensä mukaan päätynyt moottoripyörä on päätynyt nimenomaan Huotariselle. Kas kun hänkin on ammatiltaan lentäjä.