Maamme stunt-kuljettajien ja pohjoismaiseen parhaimmistoon kuuluva Niko Säkkinen teki kuusi vuotta sitten epävirallisen maailmanennätyksen, ajamalla pyöräänsä takarenkaan varassa, eli keulimalla, 766 kierrosta. (Virallinen Suomen ennätys on 180 kierrosta vuodelta 2008) Tämä on yksi, mutta varmasti varteen otettava esimerkki Säkkisen taidoista.
Olet ajanut ammattimaisesti yli kymmenen vuotta. Mistä urasi alkoi?
– Aloin ajamaan ammattimaisella otteella hommattuani Kawasakin vuonna 2015. Sitä ennen kiersin kilpailuja vanhan Hondan kanssa ja olin jo silloin parhaimmillaan viittä vaille podium-paikoillakin.
– Kun osallistuin vuonna 2018 Dubain MM-kisoihin, jonne piti lähettää pyörä, niin silloin ostin kaksi näitä Kawasakeja, kun oli pakkorako tehdä toinen työkalu kotiin. Se mahdollisti sen, että voi lähteä ihan minne vaan, kun voi lähettää toisen pyörän tarvittaessa edeltä, ja silti pystyy duunaamaan ja harjoittelemaan samaan aikaan kotonakin, muisteli vm. 2013 Kawasaki Ninja ZX-6R:llä ajava Niko Säkkinen.
Olet stunt-kuskeistamme vanhimmasta päästä. Alkaako se tuntumaan jossakin?
– Alan väkisinkin olemaan "veteraani" stunt-kuljettaja. Tällä hetkellä voin paremmin, kuin "kaksvitosena", kun yritti ajaa väkisin, eikä välttämättä ymmärtänyt, että olisi kannattanut jo silloin panostaa kehonhuoltoon. Siitä huolimatta minulla on kaikki paikat aikalailla ehjänä. Koen olevani täydessä vetokunnossa.
Onko stunt-kuskeilla "eläkeikärajaa"?
– Tämä on lajina vähä samanlainen kuin nyrkkeily. Nuorella on aina omat etunsa, mutta kokemuksellakin on omat puolensa, mikä on nähty nyrkkeilyssäkin moneen kertaan. Väitän, että sama pätee tähänkin. Et välttämättä pysty tekemään kaikkia liikkuvuutta vaativia vääntelehtimisiä, mutta kokemuksen myötä tunnet pyöräsi paremmin, osaat vaatia siltä oikeat asiat ja säätää pyörää paremmin. Pikkuhiljaa tulee tutuksi kaikki tekijät, tiedät lämpötilasta, minkä verran laitat rengaspainetta, ajoalueen kävelemällä pystyt näkemään, mitä siinä pystyy tekemään. Enää ei kaikkea tarvitse käydä kokeilemassa ja mennä kantapään kautta. Esimerkiksi täällä Kuopiossa asfaltilla on talven jäljiltä hienoa pölyä ja paikka paikoin märkiä kohtia. Tuo yhdistelmä tekee asfaltista todella liukkaan ja niissä kohdin pyörä lähtee todella nopeasti alta.
Miten pidät itsesi ajovireessä?
– Vuosittain pyrin oppimaan jotain uutta, tai vähintään pitämään yllä jo opitun tason. Tai opettelemaan jo opitut uudestaan, kun meillä on tämä pitkä talvi, mikä aina hankaloittaa hommia. Ennen tätäkin viikonloppua ajokerrat on jääneet aika vähiin, kun kevät oli niin myöhässä. Vaikka ajokerrat voi laskea yhden käden sormin, temput tulevat vanhasta muistista. Tietyt temput vaatii hieromista, stunt-kilpailuun ei tällä harjoittelun määrällä pystyisi lähtemään. Tasoero voi näyttää amatöörin ja huipun välillä aika kapealta. Ero tehdään pienien yksityiskohtien hieromisella kohdilleen. Näytösajojen temput tulevat kyllä aikalailla selkärangasta, suurimman osan pystyy tekemään tuosta vaan.
Miten on keikkoja riittänyt viimeisen kahden vuoden aikana?
– Viimeisen kahden vuoden aikana on riittänyt keikkoja, mutta ei se edelleenkään ole palannut tasolle ennen koronaa. Sebun (Sebastian Westberg) kanssa käytiin ajamassa Ruotsissa Kalmarissa stunt- ja FMX -näytös vuonna 2022 ja sen lisäksi ollaan ajettu yllättävän paljon keikkoja kotimaassakin. Kausi 2023 avattiin Hartolan Jari-Pekka huoltoaseman synttäreillä, joka on meidän mittapuulla "ei kaukana". Lisäksi ihan kotinurkilla Kivihovilla oli huoltoaseman avajaiset Turku-Helsinki-motarin puolessa välissä. Sen lisäksi ajettiin rengasliikkeelle näytös Koskella. Siellä satoi kaatamalla, mutta sekin keikka saatiin ajettua. Mikään keli ei ole estänyt keikkaa ajamasta, aina mennään kelien mukaan.
Teet Sebastian Westbergin kanssa muutakin yhteistyötä.
– Me on Sebastian Westbergin kanssa vedetty 8-15 vuotiaille lapsille stunt- ja FMX -leirejä. Ne ovat matalan kynnyksen ajoleirejä, jossa puolitoista päivää ajellaan ja pidetään hauskaa. Mukaan tarvitaan vain omat ajovarusteet, ajoharjoitteluun sopivat pyörät löytyvät meiltä. Kokeneemmille meillä on vielä erikseen hyppyleiri ja stunt leiri joihin osallistutaan omilla pyörillä.
Te myös koulutatte.
– Molemmat, minä ja Sebastian, tehdään yksityistä opetusta. Minulta löytyy kotoa crossirata, se on minun vapaa-ajan harrastukseni. Opetetaan junioreille pääasiassa pyörän käsittelyä, jarrujen käyttöä ja tasapainoa erilaisilla tasapainoharjoitteilla. Kaikki harjoitteet pohjustavat stunttien opettelua.
Tämä Kuopion MP-näyttelyn keikka on kauden ensimmäinen ja, kuten edellisvuonnakin, et ole aikaisemmin tehnyt keikkaa kanssasi esiintyvien stunt-kuskien kanssa. Miten sovitte etukäteen show:n kulun?
– Vuonna 2022 paritemput Dasha Kharcenkon kanssa pystyttiin sopimaan helposti koska molemmat ajoimme 600 kuutioisilla Kawasakeilla. On helpompi katsoa vauhti toisen mukaan, hän ajoi edellä ja minä, kokeneempana kuskina seurasin. Tänä vuonna haasteena oli kaikkien täysin erilaiset pyörät, ja näiden vauhtierot. Saimme kuitenkin todella nopeasti yhteistyön toimimaan, Sanni Lapinlammen ja Eelis Rahusen kanssa, eli ei sekään ollut mikään ihmeempi ongelma.
Missä sinut nähdään seuraavaksi?
– Seuraava keikka on tulevana viikonloppuna Bulgarian Sofiassa Sebastian Westbergin kanssa.
Niko Säkkinen löytyy Facebookista, Instagramista @sakkinenstunt ja lisää videoita löytyy YouTube:sta.
Aiheesta aikaisemmin:
SUNNUNTAI 24.4.2022 07:34
Kevään kovin stunt-show nähtävissä vielä tänään Kuopiossa – katso kuvat ja videot
MAANANTAI 16.11.2020 08:35
PERJANTAI 31.1.2020 08:01
TIISTAI 12.2.2019 09:01
Päivän video: MP19-messujen öisen mayhem-tapahtuman promovideo herätti paljon tunteita
KESKIVIIKKO 6.2.2019 10:47
Päivän video: PROride stunt show vauhdissa Mp-messuilla
MAANANTAI 4.6.2018 10:13
Niko Säkkinen teki uuden ympyränkeulimisen ennätyksen
LAUANTAI 24.2.2018 08:27
Lumitesti: miten espanjalaisen FMX-kuski Marc Pino Guardianin stunt-hypyt lähtivät Suomen talvessa?