Isobritannialaiseen Moto X Change -tiimiin täksi kaudeksi kiinnitetty Hindersson on tehnyt kovaa tulosta kotimaisilla radoilla nuorten luokissa ja menestynyt myös kansainvälisesti. Tänä vuonna Lohjan Seudun Moottorikerhon kuljettajan oli tarkoitus takoa tulosta niin Iso-Britannian kuin Euroopan mestaruussarjan 125-kuutioisten luokassa.
Hindersson ehti voittaa yhden osakilpailun saarivaltiossa, mutta toisessa osakilpailussa toukokuussa tullut loukkaantuminen katkaisi kilpailukauden ennen kuin se ehti kunnolla edes alkaa.
Nyt Hindersson on ollut jälleen pyörän satulassa kuukauden verran. Kiirehtimään ei vasemmassa olkapäässä olleen luunmurtuman kanssa ryhdytty, vaan Suomessa orimattilalaista Team Motopalvelua edustava ja karjalohjalaisen Motorenkaan tukemana kilpaileva Hindersson antoi vamman parantua rauhassa. Vaivan ei haluttu pitkittyvän eikä ajoon tulevan varovaisuutta liian nopean paluun takia.
Korjausleikkauksen jälkeen belgialaislääkäri määritteli olkapään toipumisajaksi kuusi viikkoa, mutta jatkotutkimuksissa Suomessa suositeltiin kahdeksaa viikkoa.
Kyseessä oli Hinderssonin ensimmäinen loukkaantuminen. Hänen onnekseen olkapäästä hajosi ”vain” luu eikä olkapää esimerkiksi lähtenyt pois paikoiltaan, mikä olisi saattanut löysentää sitä.
- Olkapää on nyt hyvä. Olihan se tylsää, kun en päässyt ajamaan pariin kuukauteen. En saanut oikein kuntoillakaan esimerkiksi juoksemalla, koska olkapäätä piti varoa. Vietin pääasiassa aikaa kotona ja näin hiukan kavereita. Viikot olivat raskaat henkisesti, mutta olkapäässä oli myös kipuja, Hindersson kertoo harjoitusmatkaltaan Belgiasta.
Asenne tallessa
Hindersson otti varovaisesti myös ensimmäiset ajoharjoitukset Suomessa, mutta jo parin ajopäivän jälkeen homma oli palannut uomiinsa. Belgian suunnalle Hindersson suuntasi isänsä kanssa viime viikon alussa. Ajoharjoittelun lisäksi juniori on päässyt testaamaan brittitiimin uutta GasGas-kilpapyörää.
- Siitä se ajaminen taas alkoi sujua. Nyt tuntuu jo siltä, että ajoni on samalla tasolla kuin ennen loukkaantumista, Hindersson kuvailee.
- Eikä loukkaantuminen vaikuttanut mitenkään asenteeseeni. Haluan edelleen pärjätä ja on ”siistiä” ajaa crossia.
Hindersson ajaa ensimmäiset kilpailut loukkaantumisensa jälkeen Hollannissa nyt viikonloppuna. Kyseessä ovat maan kansalliset koitokset.
Kohti EM-sarjaa
125-kuutioisten pyörien EMX125-luokan EM-kausi jatkuu peräti vasta lokakuun ensimmäisenä viikonloppuna. Erikoislaatuisessa kaudessa on ajettu kaksi osakilpailua: kesäkuun lopussa Isossa-Britanniassa ja heinäkuun alussa Italiassa. Sarjan loput osakilpailut järjestetään perättäisinä viikonloppuina lokakuussa järjestyksessä Saksa, Ranska, Espanja, Portugali ja Italia.
Hinderssonin tavoite on tänä vuonna saada kunnon tuntuma EMX125-luokkaan ja mitata omaa vauhtiaan siellä. Varsinkin loukkaantumisen takia päätavoite on siirretty ensi vuoteen.
Suomessa on jäljellä enää kaksi 125-kuutioisten pyörien MX125-luokan ja alle 20-vuotiaiden MXJ-luokan Suomen Cup -osakilpailua sekä saman verran aikuisten MX2-luokan SM-osakilpailuja. Hindersson ei ole ajanut yhtään kauden neljästä osakilpailusta eikä hän todennäköisesti ajakaan. Keskittyminen on kansainvälisillä radoilla.
Lohjalaisen Järnefeltin yläkoulun kahdeksannen luokan ensi viikolla aloittava Hindersson on suorittanut opintojaan hyvin arvosanoin, vaikka urheilijaelämän takia hän joutuukin olemaan paljon pois. Koulussa on ymmärretty maailmalle tähtäävän nuorukaisen panostuksia motocrossiin, mutta edellytyksenä on ollut nimenomaan koulutehtävien suorittaminen kunnialla.