Nyt mietit mitä? Liikennekäytöstäpoisto on peruttu ja vakuutukset on kilpailutettu. Ne muuten kannattaa kilpailuttaa, joka ainoa kevät. Jos jossain tekee rahaa, niin tuossa.
Ajopuku on pesty ja huollettu. Ajosaappaat on rasvattu intin kenkälankilla. Nyt ne pitävät paremmin vettä ja näyttävät hyviltä. Kypärä on pesty sisältä ja siihen on vaihdettu uusi visiiri. Nyt näkee ajaa. Pyörän akku on ladattu ja öljyt sekä muut nesteet on tarkistettu. Mietit mitä kummaa on unohtunut?
Olet ajanut jo muutaman viikon
Ajo tuntuu talven jälkeen hieman vaikealta ja kankealta. Ei tämä ollut syksyllä näin kummallista ja vaikeaa.
Kävin juuri motoristikaverilla kylässä. Hän oli vaihtanut talven aikana pyörää. Nyt alla on Suzuki GSX-F 750. Mies hymyili kuin Hangon keksi. Ajo oli maistunut, mitä nyt oli ollut vähän kylmä. Hän kertoili mitä oli pyörälle jo tehnyt. Kerroin, että satavarmasti olet unohtanut yhden asian. Hän mietti kuumeisesti mitä, eikä keksinyt.
- Ilmanpaineet Pasi, ilmanpaineet olet kuitenkin unohtanut tarkistaa, totesin hänelle.
Saatuani myöntävän vastauksen, suuntasimme pihalle ja kaivoin pakettiautostani tarvittavat työkalut. Ilmanpainemittarin ja akulla toimivan ilmakompuran.
Sitten tutkimme takahaarukkaa ja ketjunsuojaa. Jos näistä kahdesta ei löydy tarraa, missä kerrotaan oikeat paineet, niin tarra löytyy viimeistään istuimen alta. Suzukista tarra löytyi takahaarukasta. 2,25 eteen ja 2,5 bar takarenkaaseen. Mittasin paineet. Eturenkaassa oli 1,4 baria ja takarenkaassa 2,2 baria. Aika vähän.
Pistimme paineet kohdalleen ja kiristimme ketjut oikeaan kireyteen. Pasi saattoi nyt lähteä turvallisin mielin tienpäälle.
No nyt. Mitä sinä teet? Menet sen rakkaan pyöräsi kanssa huoltoasemalle ja tarkistat ne paineet. Melko varmasti ne ovat pielessä.
Hyvää ajokautta. Lennä kovaa ja matalalla
- Tero