– Olimme viime vuonna esillä Kölnissä, mutta koska Milanon EICMA on isompi, niin haluttiin yrittää tänä vuonna myös täällä. Sweep on jo kotimaan markkinoiden lisäksi suhteellisen tunnettu Baltian maissa, Venäjällä, Islannissa ja Saksassa. Saimme juuri Kiinaan ison tilauksen ja varmaan täältäkin tulee muutama asiakas lisää. Meillä on hyvä design ja kaikki varusteemme täyttävät uudet CE-turvaluokitukset, kehui Eurobiker Oy:n Euroopan toimitusjohtaja Shahid Amin vuolaasti.
– Näin messujen alussa on positiivisen odottavat fiilikset. Kehuja on jo tullut, että osastomme on näyttävä. Suomen markkinat ovat rajalliset. Ei ole mitään järkeä jäädä vain kotimaan rajojen sisälle, vaan haluamme viedä tuotteitamme maailman ääriin saakka. Kaikki varusteet ovat CE-hyväksyttyjä. CE-hyväksyttyjen varusteiden tekeminen vie varoja ja ennen kaikkea pitää olla tietotaitoa. Tältä osin meillä on etulyöntiasema moniin muihin valmistajiin verrattuna, joten nyt on hyvä hetki hyökätä eteenpäin ja hyödyntää tämä markkinarako, vakuutti puolestaan markkinointipäällikkö Saku Erkkilä.
Rukka vahvistamassa asemiaan Italiassa
Rukan tuotteita on näkynyt aikaisemminkin EICMA:ssa, mutta ensimmäistä kertaa heilläkin on aivan oma osastonsa. Tähän asti he ovat olleet näkyvillä italialaisten yhteistyökumppaneidensa osastolla.
– Rukka on ollut neljä vuotta Italian markkinoilla. Meidän näkökannalta nämä messut ovat kaksi kuukautta liian myöhään. Tuomme Italian markkinoille kevään malliston loka-marraskuussa. Markkina-alueena Italia on Saksaakin suurempi ja se, että pärjätään Suomessa ja Saksassa ei itsessään merkitse täällä mitään. Meillä on Italiassa 20 myymälää, jotka myyvät Rukan tuotteita, mutta on vielä iso työ kiilata paikallisten, ennestään vahvojen mp-varustevalmistajien ohi, kertoi Rukan Brand Manager Hannu Malinen.
– Etelä-Euroopassa turvallisuusajattelu on vielä aivan lapsenkengissä. Ajetaan t-paita päällä. Uusien standardien myötä aletaan täälläkin kiinnittämään enemmän huomiota siihen, minkälaisilla varusteilla ajetaan. Totuushan kuitenkin on se, että on olemassa kahdenlaisia motoristeja, niitä jotka ovat kaatuneet ja niitä jotka tulevat kaatumaan. On jokaisen henkilökohtainen valinta, millä varusteilla ajaa. Samalla opetetaan kuluttajia siihen, että laatu maksaa. Näillä markkinoilla olemme ainoa valmistaja jolla on oma tuotekehitys, tutkimus ja valmistus, Hannu Malinen kehui.
– On kiva nähdä, että täällä on muitakin suomalaisia. Ei tarvitse olla yksin taivuttamassa kuluttajia laadukkaiden tuotteiden pariin. Toivottavasti Eurobiker löytää Sweep-mallistolleen oman asiakaskuntansa, iloitsi Rukan Brand Manager Hannu Malinen.
Hanx etsimässä ideoita
Kierrellessämme törmäsimme kolmanteen suomalaiseen mp-vaatteiden valmistajaan. Hanx Oy:n Aino ja Monna Raatikainen olivat tutkimassa EICMA:n näkymiä työnsä puolesta.
– Olemme hakemassa ideoita uusiin mallistoihimme ja messuosaston ilmeelle tuleville MP-messuille. Trendinä näyttää olevan, että mp-asujen värien suhteen palataan entisiin maltillisiin yksivärisiin kuoseihin. Edellisiin vuosiin verrattuna nyt näkyy enemmän asusteissa gore tex -kuoseja, pohti Hanx:in Monna Raatikainen.
– Lisäksi etsimme yhteistyökumppaneita mp-varusteille, mitä itse emme tee. Kuten esimerkiksi mp-kypärät ja kengät. Haluaisimme esimerkiksi ihan perinteisiä nahkabootseja, mutta niitä ei tunnu olevan kellään, harmitteli puolestaan Aino Raatikainen.
EICMA:ssa esillä:
Sweep - Eurobiker Ltd löytyy hallista 18 osastolta C64
Rukka Motorsport / L-Fashion Group Oy löytyy hallista 18 osastolta C67