Kauhavalle rakennetaan kovaa vauhtia kansainväliset mitat täyttävää kiihdytysrataa, ja pohjalaiseen malliin siitä on tulossa "loistava". Rata rakennetaan osaksi entisen sotilaskentän rullausrataa.
Varikkoaluetta tulee radan yhteyteen yhtenäiseen tilaan vähintään riittävästi ja välittömään läheisyyteen myös asuntovaunuparkki kilpailijoille ja katsojlle. Radan rakentaminen katsomoineen on kahden vuoden projekti, mutta ensimmäiset SM-kisat pidetään jo elokuussa. Ensi vuonna on sitten vuorossa Nitro Nationals -kisa, joka on sarjan EM-osakilpailu.
– Varikkoalue on niin iso, kaikkiaan seitsemän hehtaaria, että samalle alueelle mahtuu kaikki kalusto. Samaten camping-alue tulee varikon välittömään läheisyyteen, kertoo Mika Marjamäki, LSK Business Parkin kiinteistöpäällikkö sekä Kauhavan kiihdystysratahankkeen vastaava.
– Muutenkin kiihdytyskisojen järjestäminen onnistuu täällä hyvin. Saamme otettua autot sisään kolmea reittiä tapahtumien aikana, joten liikennejärjestelyjen osalta kaiken pitäisi sujua.
Kaivuutyöt aloitettu vauhdilla
Ratahankkeen eteen on tietysti tehty jo pitempään töitä, ja asiasta päästiin tiedottamaan keväällä Helsingissä American Car Show'n yhteydessä. FHRA:n asiamies tutustui Kauhavan kentän alueeseen ja liputti hankkeelle vihreää valoa.
– Hanke leivottiin kasaan, ja viime maanantaina aloitimme konkreettiset työt, Marjamäki toteaa.
Radan alkupähän tulee ensin 50 metrin pätkä betonia. Siitä 30 metriä sijoittuu ennen lähtöviivaa ja 20 metriä lähtöviivan jälkeen. Burnisalue on betonia.
– Renkaitten lämmitysalueen lisäksi radalta otetaan kaikki vanha asvaltti pois ja päällystetään uudelleen kahdella eri asvalttikerroksella, sellaisilla, mitkä Suomessa on kiihdytysratojen rakentamisen osalta havaittu hyväksi.
Pituutta rata-alueelle riittää
Betonialueen jälkeen uutta päällystettyä rataa tulee 580 metriä, joten käsiteltävän rata-alueen mitta on kaikkiaan 630 metriä.
Koska vanhaa rullaustietä on siihen jatkoksi vielä noin 2 kilometriä, niin turvalliseen pysähtymiseen jää varmasti tilaa, Marjamäki myhäilee.
Itse kiihdytysradan mitta on 402 metriä, ja 200 metriä sen jälkeenkin tasataan täysin samalla laadulla.
– Alueen toimintaa suunniteltaessa tämä suunniteltiin ottaen huomioon myös muuta tapahtumat varsinkin, kunhan katsomot saadaan kuntoon.
Kaksivuotinen rakennusprojekti
Rata toteutetaan kahdessa vaiheessa. Elokuun alun kisaan mennessä radan asvaltti on kunnossa.
Lisäksi rakennamme tänne betonikaiteita jonkin verran nyt ja lisää tulee elokuun kisoihin mennessä. Ensi vuoden EM-kisaan mennessä niitä on kaikkiaan noin puolentoista kilometrin verran.
Radalle valmistuu elokuun kisaan mennessä myös hyvät katsomopaikat noin tuhannelle henkilölle. Lisäksi tulee siirrettäviä katsomoja ja osa katsojista voi seurata kisaa rata-alueen valleilta ja nurmelta, Marjamäki osoittaa.
– EM-kisoihin ensi vuoden heinäkuun alkupuolelle mennessä loputkin katsomot ovat valmiit, Marjamäki lupaa. – Silloin paikalle tulee tuhansia katsojia.
Nitro-show pimeässä
Marjamäki odottaa elokuun SM-osakilpailuja, jolloin luvassa on melkoista vauhtia ja ilta-aikaan vielä nitrometaanivehkeillä Night-show pimeässä.
– Se on näyttävää menoa.
Mikä on Kauhavan kentän vahvuus?
– Kaikki lähtee hyvästä asvaltista ja hyvästä stripistä. Huippukilpailijat tuovat sitten mukanaan katsojat ennätyksiä tehtaillessaan, Marjamäki uskoo.
– Lisäksi tästä on kaupungin keskustaan vain pari kilometriä eli palvelut ovat lähellä ja paikkakunnalle pääsee junalla. Majoitusta on omasta takaa jo ennestään ja alueella toimiva Lentohotelli laajenee ensi kesäksi vielä noin kahdensadan vuodepaikan verran. Meillä on myös päivittäin toimiva lounasravintola tässä LSK Business Parkin ja kentän alueella.
Kaupunki on vireä, ja täällä on hyvät palvelut sekä paljon yrityksiä toiminnassa jo ennestään, joten tervetuloa vain, Marjamäki kehottaa.
EM-kisat ensi vuonna
Kauhavan kiihdytysradalle on SM-kisojen lisäksi luvassa jatkossa vuosittaiset EM-kiihdytyskisat.
– Kun puitteet saadaan kuntoon, niin radasta ja kisoista tulee piristysruiske koko alueelle. Kisat vetävät todella paljon katsojia ja toimintaa radalle on luvassa myös kisojen väliaikana, Marjamäki uskoo.
Nyt avattu 630 metriä pitkä ratapohja päällystetään parhaaksi havaituin menetelmin. Uutta asvalttia tulee 580 metriä ja betonista valettu jakso on 50 metriä pitkä.
– Lähtöalue on rakennettu betonista siksi, että betoni on sileää, kovaa ja kestävää. Asvalttiin jää aina huokosia, jotka betonista puuttuvat. Betonikerroksen paksuus on 150 millimetriä.
Radan pitää olla mahdollisimman tasainen ja pinnan hyvä, sillä se kummitetaan paremman pidon saamiseksi joka kisaan erikseen. Hartsia ja pihkaa lisätään radan kummittamisen yhteydessä itse rataan, että pyörille saadaan äärimmäinen pito.
Radan valmisteluihin kuluu aikaa viikosta kahteen per kisa, ja siitä vastaa FHRA.
Marjamäki ei ennen tätä hanketta ole tiennyt kiihdytyskisoista juuri mitään, mutta lajiin tutustuminen ja kisoissa käyminen on lisännyt kiinnostusta.
– Laji on todella mahtava ja kiinnostava ja sen parissa liikkuvat ihmiset todella positiivisia. On ollut hienoa olla mukana toteuttamassa tätä ratahanketta.
Kysymykseen, joko oma kiihdytysauto tai -moottoripyörä on jo hankittuna, Marjamäki nauraa, että "ihan niin paljoa en sentään ole innostunut, mutta tulevia kisoja odotan kyllä suurella mielenkiinnolla".