Sää oli jälleen kerran järjestäjien puolella, joten nähtävää riitti näyttelyyn tuotujen pyörien lisäksi puistoon ja tien varrelle pysäköityjen näyttelyä katsomaan tulleiden "siviilipyörien" muodossa, sillä yleisöä tämä koko perheen tapahtuma keräsi tuhansittain. Saimme pikaisen kommentin Samuel Heikkiseltä ja alla kattava kuvakavalkadi videopätkän kera lauantain tapahtumasta.
Tapahtuma alkoi lauantaina kello 11.00 ja saavuimme paikalle hieman puolen päivän jälkeen juuri kuullaksemme, kun Samuel Heikkinen toivotti kaikki tervetulleiksi Helsinki Bike Show:hun.
– Tämä on kaikkien aikojen Helsinki Bike Show. Tähän mennessä pyöriä on tuotu paikalle yli sata, kun aikaisempina vuosina on ollut keskimäärin 70-80 pyörää näytteillä. Yksin emme tänäkään vuonna ole tätä näyttelyä järjestäneet, vaan yhdessä MMAF:n kanssa, jonka kanssa olemme tehneet yhteistyötä jo yli kymmenen vuoden ajan, MMAF:n varapuheenjohtajanakin toimiva Samuel Heikkinen hehkutti lavalta.
Tervetulotoivotusten jälkeen pysäytimme kiireisen Heikkisen hetkeksi. Miltä näyttelyn kokonaisuus näyttää tällä hetkellä?
– Vaikea sanoa, kun olen vastannut siitä, että kaikki käytännön asiat toimivat, mutta näyttelyn sijainti ja sää ovat osaltaan vaikuttaneet siihen, että näytteille tuotuja pyöriä ja yleisöä on paikalla näin paljon. Kuten viimekin vuonna, näyttely järjestetään alkuperäisellä paikallaan täällä Kaivopuiston Merisatamarannassa. Puistoalueen remontin takia jouduimme pariksi vuodeksi evakkoon Hietaniemeen, mutta nyt olemme jälleen täällä kuten kahdeksana ensimmäisenäkin vuonna, kertoo Heikkinen.
Onko nähtävillä jotakin erityistä "trendiä" rakennettujen pyörien suhteen?
– Kestosuosikit chopperit ja customit pitävät pintansa, mutta ilahduttavasti café racerit ovat nousevana luokkana rakentajien keskuudessa. Se on erityisesti nuorison suosiossa, sillä niitä voi tehdä mistä vain, merkkiin katsomatta ja rakentaminen on verrattain edullista, eivätkä muutokset ole välttämättä niin radikaaleja kuin esimerkiksi choppereissa, listaa Heikkinen.
– Kuitenkaan määrä ei korvaa laatua. Suomessa on korkea laatu rakentajien keskuudessa ja lisäksi kun MMAF oli taistelemassa Suomeen sallivampaa lainsäädäntöä rakennettujen pyörien rekisteröinnin suhteen, niin sen puitteissa pystytään tekemään radikaaleimpiakin ratkaisuja. Suomessa on tällä hetkellä varmaan Euroopan sallivin lainsäädäntö rakennettujen pyörien suhteen, iloitsee Samuel Heikkinen.
Katso video paikalta:
<div class="video"><iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/JM5xaDVtrDg" frameborder="0" allow="autoplay; encrypted-media" allowfullscreen></iframe></div>
Aiheesta aikaisemmin:
MMAF Helsinki Bike Show'ssa: edunvalvojaa mietityttää kopterilain uusiminen ja mp-vero
Helsinki Bike Show'n kuvasatoa lauantailta Hietaniemestä
Helsinki Bike Show: yksi matkassa hippikopterilla, toinen tuoreen kortin turvin
Steampunk-tyyliin rakennettu pyörä oli yleisön suosikki Helsinki Bike Show:ssa