Paikallinen mp-kerho teki asiasta ilmoituksen tienpitäjälle heinäkuun alussa, mutta ei saanut kuin automaattisen järjestelmän vastauksen.
Vasta Suomen Motoristit ry:n otettua kantaa asiaa ja tiedusteltua alkoi vastauksia Ely-keskuksesta löytyä. Vika on ollut alihankkijan jyrsintälaitteessa, joka ei ole toiminut oikein, vaan on tehnyt tärinäraidan sijaan urat sekä keskelle tietä että molemmille piennarviivoille.
Elyn vastauksessa todettiin, että ”virheelliset kohdat tullaan täyttämään päällystemateriaalilla ja merkinnät uusitaan laatuvaatimusten mukaiseen kuntoon loppukesän aikana.”
Kun SMOTOn edustaja kävi viime viikolla katsastamassa tilanteen selvisi, että urat ovat ennallaan. Sen lisäksi niihin on maalattu keski- ja piennarviivat. Maalatut viivat tekevät urat entistä liukkaammiksi motoristeille sadekelillä.
– Suomen Motoristit ry. on suomalaisten moottoripyöräilijöiden edunvalvojana syvästi huolissaan tienpitäjän ja heitä ohjaavan viranomaisen hitaasta reagoinnista asiaan, toteaa SMOTOn puheenjohtaja Marja Kuosmanen.
– Huolestuttavaa on se, että kaksipyöräisen liikenteen huomioiminen liikenneympäristöä tehtäessä ja korjattaessa on lähes olematon. Eikä sekään anna hyvää kuvaa, että katto-organisaation eli SMOTOn pitää jyrähtää, että asiaan kunnolla vastataan.
Se, reagoidaanko asiaan lopulta, jää nähtäväksi. SMOTO pitää joka tapauksessa huolen siitä, että asiaa seurataan: korjataanko ongelmallinen tienkohta vai ei.
– Pelkonamme on, että vastaavia kohteita on muuallakin, tämä nousi onneksi esille. Toivottavaa on, että myös muut moottoripyöräilijät ja moottoripyöräkerhot ilmoittaisivat, mikäli tällaisia vastaavia ”korjauksia” epäkuranteilla laitteilla on tehty, silloin voimme osoittaa korjaamisen tarpeen, Marja Kuosmanen kehottaa.
– Moottoripyöräilijälle sellainen tienkohta, joka nelipyöräiselle ei vielä ole vaarallinen, saattaa olla hengenvaarallinen.
– Liikenneympäristön merkitys moottoripyöräilijän turvallisuudelle on ensisijaisen tärkeä. Perusinfrastruktuurin kuntoon pitäisi voida luottaa. Tässä tilanteessa ongelman tekee poikkeuksellisen huolestuttavaksi se, että sen olemassaoloa ei välttämättä edes huomaa, Kuosmanen korostaa. – Tienpitäjä ei myöskään reagoinut kunnolla, ennen kuin vasta sitten, kun edunvalvontajärjestö otti asiassa yhteyttä.
– Toivomme, että ura täytetään mahdollisimman nopeasti, jotta ongelma poistuu päiväjärjestyksestä.
Huom: Motouutiset hoitaa SMOTOn tiedotusta toimeksiannosta.