Oheiset kuvat ovat peräisin Markku Korpelan tammikuiselta Kuubanmatkalta. Siinä, missä yleensä kuubalaisia autokuvia esiteltäessä kuvat pullistelevat vanhoja 50-luvun amerikkalaisia muskeli- ja muita krominkiiltoisia autoja, jotka on pidetty hengissä osaamisen ja erilaisten purukumiviritysten avulla, niin ainakin tämä kuvasato kertoo moottoripyörien osalta jotain muuta.
Valtaosa pyöristä näyttää nimittäin olevan peräisin Neuvostoliiton ajoilta ja enimmäkseen silloisesta Itä-Saksasta tai Tsekkoslovakiasta. MZ ja Jawa ovat kovia sanoja sivuvaunulla ja ilman. Mutta poikkeuksiakin on. Katso kuvat.
Voi tietysti olla, että kuvaaja ei vain sattunut kahden Kuubassa viettämänsä viikon aikana hengailemaan niillä kulmilla, missä vielä näkyy vallankumouksen aikaa edeltäneitä 1950-luvun Harrikoita ja muita vanhoja amerikkalaisia, mutta tälläinen kuva tämän päivän moottoripyöräilijä-Kuubasta näiden kuvien kautta välittyy.
Aito MZ ja vaunu. Vähintään vahan tarpeessa.
Jawa TS 350. Kaksi sylinteriä ja kaksi tahtia.
Jawa 250. Vähän vanhempaa vuosikertaa?
Poliisimoottoripyörä. Ilmeisesti Yamaha Virago.
MZ 250 ETZ.
Olisiko Jawa?
Pari Mitziä.
CZ?
Miziltä tämäkin näyttää.
Ja taas 350 Jawa.
Yamaha, mutta mikä malli ja miltä vuodelta?
MZ.
Sportimman näköinen Jawa. Huomaa umpinaiset ketjunsuojukset.
MZ.
MZ.
MZ.
MZ kuljettaa isompaakin lastia.
Ava?
Vähän riutuneempi MZ.
Isompaa pyöräkantaa. Triumph ja Moto Guzzi.
Isompaa pyöräkantaa. Triumph ja Moto Guzzi.
Sivuvaunupyöriä. Olisivatko Jawoja?
Satakuutioinen Suzuki.
Rizzato Califfone.
Oli mikä hyvänsä, hauskannäköinen laite. Tulee mieleen kovakuoriainen.