Faaker Seessä Itävallassa Carinthian eli saksaksi Kärntenin alueella järjestettävä Harley-Davidson-viikko sai alkunsa yhden miehen, paikallisen motoristin aloitteesta. Ensimmäinen kokoontuminen järjestettiin 1998 aika pienenä rallina. Nyt on menossa 18. kerta, ja mittasuhteet ovat aivan käsittämätttömät.
– Alueen rungon muodostaa Harley Village, jonka järjestää Itävallan H-D-maahantuoja eli me, markkinointipäällikkö Günther Eder kertoo. – Meillä on täällä tämä Exporakennus sekä H-D-keskusaukio. Lisäksi jälleenmyyjämme sekä Itävallasta että muualtakin Euroopasta esittelevät toimintansa omissa telttakojuissaan.
Harley Villagen sisälle ja kupeelle on rakentunut melkoinen teltta- ja kiinteiden rakenteiden muodostama kylä tai oikeammin pieni kaupunki, josta voi ostaa tarvikkeita, varusteita, ruokaa, olutta, ja miksei myös moottoripyöriä. Ja ennenkaikkea varsinkin ydinalueen tavoite on selvä: luoda ja vahvistaa Harley-tunnelmaa. Itävallan H-D vastaa myös pääparkkialueesta ja sen toiminnasta.
Ympäröivä tie on laajalti valjastettu pysäköintialueeksi osin toiselta tai molemmilta reunoiltaan. Pysäköintialueita on järjestetty myös pelloille ja keskusaukion lähellä on valtava alue, jota ympäröivät sitten myös myyntikojut. Kaikki parkkipaikat ovat paikoitellen täynnä koko ajan, ja vuoroa joutuu jonottamaankin.
Kasvun salat
Mikä sitten on tehnyt mahdolliseksi sen, että tapahtumasta on tullut niin suosittu?
– Kärntenin alue on matkailullisesti aivan loistava. Tästä on lyhyt matka myös Italiaan ja Kroatiaan, ja seudulla on ja sieltä lähtee loputon määrä erilaisia hienoja reittejä ajettavaksi moottoripyörällä myös heille, jotka haluavat käydä ajamassa ja tutustumassa ympäristöön kokoontumisajon aikana.
– Toisekseen tapahtuma on kasvanut orgaanisesti. Sitä ei ole puskettu tai yritetty väkisin laajentaa, vaan sitä mukaan kuin maine on kiirinyt, alue, missä on jotain tapahtumia tai toimintaa on kasvanut. Järjestäminen on myös sujunut helposti, eikä byrokratia ole tuottanut ongelmia.
– Myös asukkaat näyttävät suhtautuvan kärsivällisesti tapahtumaan, joka kuitenkin vaikuttaa heidän elämäänsä miltei viikon ajan. Lisäksi Faaker Seen alue on muutenkin suuntautunut lomapalveluihin, joten siellä on tilaa tämäntyyppiselle tapahtumalle. Ja kun me järjestämme tämän tapahtuman lomakauden päätyttyä, niin meillä on koko infrastruktuuri käytettävissämme.
– Kasvuun on tietysti vaikuttanut myös se, että kun ihmiset kerran tulevat tänne, he tulevat yhä uudelleen ja uudelleen, joten kävijöiden määrä on sillä tavalla kumuloituva, Eder uskoo.
Kieltämättä ainakin tapahtumaan osallistujan mielestä ääntä ja jatkuvaa moottoripyörien virtaa riittää loputtomiin. Järven kiertävä tie on yksisuuntainen tapahtuman ajan. Se helpottaa hieman ruuhkia, mutta osa väestä ajaa melko levottomasti, joten onnettomuusriski on olemassa.
Väistämättä tulee mieleen, että miten meillä vastaavan tapahtuman järjestäminen voisi olla mahdollista. Se saattaisi kaatua jo byrokratiaan.
Jännityksen hetkiä
Ennen tapahtumaa Günther Eder ehti elää jännityksen hetkiä.
– Faaker See on meidän kannaltamme monella tapaa iso tapahtuma. Se merkitsee monelle motoristille ja meillekin tämän kesän ajokauden päättymistä. Samalla se tarkoittaa myyntivuoden 2016 avaamista, sillä kaikki ne Harley-Davidsonit, jotka näette meidän osastollamme ovat vuoden 2016 malleja. Koska ne esiteltiin vasta elokuussa USA:ssa, niin elimme kovassa jännityksessä ehtivätkö ne tänne näytille ajoissa.
Hyvin näköjään ehtivät, ja vuodelle 2016 suunnattu Dark Custom -idea pääsee hyvin esille.
– Viime vuosi merkitsi Harley-Davidsonille touring-malliston päivitystä. Tämän vuoden teema on enemmän paluuta juurillemme.
Ederin mukaan Italia, Espanja ja Portugali ovat Harley-Davidsonille enemmän Dark Custom -alueita. Siellä on paljon urbaaneja motoristeja, kun taas Saksa, Itävalta ja Sveitsi edustavat Harrikka-puolella paremmin touring-motoristeja.
- Harley-Davidson on merkkinä jo 112-vuotias. On hieno ajatus, että siitä, kun yksinkertaista moottoria soviteltiin polkupyörän runkoon ollaan menty teknisesti näin pitkälle. Meille kehityspolku on kuitenkin myös haaste, sillä asiakkaamme odottavat meiltä samannäköisiä pyöriä kuin aina aiemminkin, mutta niiden teknologian pitää olla ajan tasalla.
– Ja se miten sitten toteutamme tämän rakentamalla samannäköisiä pyöriä niiden kuitenkin ollen uusia? Esimerkiksi kun meillä on pyörässa ABS-jarrut, niiden olemassaolon hädin tuskin huomaa, sillä emme merkitse asiaa kovin näkyvästi ulospäin. Tai jonkin uudenpyörämallin kate on äärimmäisen perinteinen, mutta todellisuudessa se on aivan erinäköinen, olematta sitä kuitenkaan, Eder myhäilee.