Messut järjestetään 23. - 28. päivä marraskuuta Fiera Milanossa. Olemme paikalla tiistain 23. ja keskiviikon 24., jolloin messut eivät vielä ole avoinna yleisölle, vaan tiistai on tänä vuonna entistä korostetummin tarkoitettu vain lehdistölle, ja keskiviikkona lisäksi alan kauppiaille.
Messut ovat tänä vuonna selkeästi aiempia pienemmät, jopa halleja on vähemmän. Aiempien kuuden näyttelyhallin sijaan niitä on nyt "vain" neljä. Jokainen tosin taitaa yksinkin päihittää Helsingin Messukeskuksen vastaavat tilat.
Suuria poisjääjiä
Syynä tapahtuman pienuuteen on mm. se, että joukosta puuttuu monta suurta moottoripyörävalmistajaa, kuten KTM, Husgvarna ja Gas Gas -kolmikko, BMW sekä Ducati. Viime mainitun jääminen pois "kotinäyttelystä" on ehkä se yllättävin veto, mutta Ducati on panostanut voimakkaasti tänä syksynä viime syksyn tapaan kahden viikon välein tapahtuviin sähköisiin julkistuksiin, millä keinolla se tietenkin saa huomattavasti enemmän palstatilaa jokaiselle julkistamalleen mallille erikseen.
Messujen aikaan Milanossa on perinteisesti julkistettu niin paljon eri valmistajien eri uusia malleja, että se on varmasti aiheuttanut runsaudenpulaa julkisuuden suhteen. Ja veikkaammepa, että myös lukijat ovat kokeneet jossain vaiheessa jo lopulta ähkyä sen suhteen, etteikö alan lehdissä kirjoiteta mistään muusta kuin uusista malleista?
Huomattavia tapahtumasta poisjääjiä ovat myös amerikkalaisvalmistajat Harley-Davidson, sen sähkö-mp-brändi Livewire, ja Indian Motorcycles.
Onneksi paikallaolijoitakin on
Paikalla sen sijaan on muun muassa Piaggio Group kaikkien tuotemerkkiensä, kuten Aprilian, Moto Guzzin ja Vespan voimin. Samoin italialaiset MV Agusta ja Bimota kotimarkkinoillaan. Brittimerkki Triumphilla on niin ikään osasto.
Japanilaisvalmistajista Honda, Kawasaki ja Yamaha ovat paikalla Euroopan osastojensa voimin, Suzukia edustaa puolestaan sen Italian maahantuoja.
Hondalta ja Yamahalta ei ole tiedossa – vielä – isoja julkistuksia, Kawasakilta puolestaan odotetaan sähkömoottoripyöräpuolelta jopa kolmea uutta mallia, mutta aika näyttää.
Muita merkittäviä osallistujia ovat Royal Enfield ja sähkömoottoripyörävalmistaja Zero. Kiinnostavaa on myös nähdä, mitä kiinalaisella CFMotolla samoin kuin kiinalais-italialaisella Benellillä on näytillä.
Lisäksi paikalla on pieniä, uusia sähkömoottoripyörävalmistajia, joista jotkut mahdollisesti ovat tulevaisuuden suuria nimiä. Italialainen Energica ei kuitenkaan ole EICMA;ssa mukana, vaan se järjestää omien malliensa esittelyn pressipäivinä muualla Milanossa.
Sähkössä näyttää olevan myös moottoripyörien tulevaisuus, joten pyrimme seuraamaan niidenkin olemassaoloa herkällä korvalla ja silmällä.
Vergeä ja e-bikejä
Suomalaisista yrityksistä ainakin sähkömoottoripyörävalmistaja Verge on paikalla.
EICMA-messut kertoivat taannoin tiedotteessaan, että myös e-biket ovat voimakkaasti tänä vuonna mukana, ilmeisesti osaltaan korvaamassa poisjääneitä suuria mp-valmistajia, mutta myös osoittamassa kiinnostavuuttaan.
Pyrimme raportoimaan messuilta tiiviiseen tahtiin, myös muusta kuin "pelkästään" moottoripyöristä. Perinteiseen tapaamme teemme messujutuistamme koostejutun, josta löydätte linkin jokaiseen vuoden 2021 EICMA-messuista kirjoittamaamme stooriin.
Aiheesta aiemmin:
Kunniakierros: Yamaha juhlistaa 9-kertaisen maailmanmestarin Valentino Rossin uraa EICMA:ssa
Milanon EICMA Mp-messujen 2019 jutut koottuna täällä
Kaikki Milanon EICMA 2018 -messujen juttumme löydät täältä
EICMA: Milanon Mp-näyttelyn kaikki jutut täältä - päivittynyt
Kaikki Milanon EICMA-messujen 2016 jutut täältä
Kaikki Milanon Eicma-MP-messujen 2015 jutut täältä