Ennen koeajoa uutuutta on hiukan ihasteltava kauempaa. Siinä on hirvittävän kokoinen moottori, jonka molempiin päihin ja sivulle on kiinnitetty pieni pätkä alumiinipalkkirunkoa. Runkoon on kiinnitetty etuhaarukka ja taakse keinuvarsi, jonka sisällä kulkee takapyörälle kardaaniveto. Moottorin tuottama hillitön vääntö ei toimisi ketjuvedolla. Ketjuja saisi kiristää alvariinsa.  Moottorista lähtevät kolme pakoputkea ovat kauniit kuin taideteos. Muutoinkin Triumphin muotoiluosasto saa toiminnastaan täyden kympin. Rocket on kaunis moottoripyörä. Piste.

Mittaristo on erittäin selkeä ja mikä parasta, vaihtamalla teemoja, vaihtuu koko mittariston ulkonäkö kokonaan.

Suurin tuotantomoottori

Hei te siellä takarivissä: olette oikeassa, Amerikkalainen Boss Hoss Cycles Incorporated valmistaa moottoripyöriä, joissa on peräti kuusilitrainen moottori. Emme kuitenkaan laske sitä suurimmaksi, sillä kyseisissä vekottimissa on autosta napattu moottori. Triumphissa on moottoripyöriin suunniteltu kolmisylinterinen, 2 458-kuutiosenttinen moottori.

Kun moottorin starttaa, täyttyy äänimaailma mukavasta murinasta. Moottorin omat massat ovat suuria. Kaasukahvan kääntö aiheuttaa ison heilahduksen oikealle. Ajossa ominaisuutta ei huomaa. Moottori tuottaa valmistajan ilmoituksen mukaan tehoa 123 kW ja vääntöä pitäisi löytyä 221 Nm.

Kaikkia nappeja voi käyttää mainiosti ajohanskat käsissä.

Moottoria ruokkii elektroninen polttoaineensuihkutus. Sen toiminta on tarkkaa ja mutkatonta. Kaasun vaste on hyvä. Moottorin tehomoodeja on useita. Hyvä niin, sillä sporttisimmassa asetuksessa tehoa on paikka paikoin liikaa.

Uusi Rocket irtoaa viivalta aivan jumalattoman tehokkaasti. Kiihtyminen repii ranteita, kuin aikoinaan Yamaha V-Maxilla ikään – tai oikeastaan vielä rajummin. Maltillisimmilla tehokartoilla meno on miellyttävän rauhallisempaa. Rain-asetuksella (sade) pärjää mainiosti ja siinäkin tehoa on riittävästi.

Moottori vääntää uskottaman hienosti. Olikin pakko kokeilla, voiko Trumpalla lähteä liikkeelle suurimmalla vaihteella? Kyllä, Triumphilla voi startata liikkeelle myös kuutosvaihteella paikaltaan ilman, että moottori alkaa juurikaan yskiä! Kuinka monella muulla moottoripyörällä voi tehdä saman manööverin? Sanalla sanoen, kuultuaan edesottamuksestani, olivat Triumphin edustajat vähintäänkin vakuuttuneita. Kuuleman mukaan kenellekään muulle ei ollut tullut mieleen testata asiaa. No minulle tuli, koska olen kerran mitannut edellisen mallin suorituskykyarvot, lähtemällä paikoiltaan suurimmalla, eli silloin viitosvaihteella.

Rocketin R-mallista löytyy lisäksi GT-malli. Siinä ajoasento on leppoisampi kuin R-mallissa ja siinä on myös pieni pleksi, suojaamassa kuljettajaa.

Uusi Rocket on laihtunut rajusti!

Valmistajan mukaan Rocket 3 on laitettu laihdutuskuurille ja sen seurauksena se on laihtunut edelliseen malliin verrattuna noin 40 kiloa. Silti omamassaa löytyy vieläkin yli 300 kiloa. Painoa ei huomaa ajossa. Ainoastaan u-käännökset ja pysäköinti on tehtävä päättäväisesti.

Vaihteisto toimii hienosti, tosin vaihtamistarve on vähäinen moottorin väännön vuoksi. Jarrut ovat hyvät ja tehokkaat. R-mallissa jarrupolkimen asento on erikoinen, eikä sovi minun käyttämälleni racing-ajosaappalle, mutta onneksi polkimessa on säätövaraa.

Rocketista on kaksi mallia, R ja GT. Tekniikka on sama, mutta ajoasennoissa on valtaisa ero. R on sporttinen ja GT enemmän customi ajoasennon puolesta. Allekirjoittanut on 173 senttiä pitkä ja minulle R-mallin ajoasento on paljon luontevampi. Jos hankkii R-mallin, siihen kannattaa ostaa GT-mallin pleksi, se vähentää tuntuvasti kuljettajaan osuvaa ilmanvastusta.

Kaiken kaikkiaan Rocket 3 on moottoripyörä isolla M-kirjaimella. Jos tallissani olisi tilavaa vielä yhdelle moottoripyörälle, niin tietäisin millä sen aukon täyttäisin. Triumph Rocket 3 R-mallilla.

Kuvankaunis pakoputkisto.

Tekniikka

Moottori: kolmisylinterinen vesijäähdytteinen moottori; iskutilavuus 2 458 cm3, 110,2 x 85,9 mm, puristussuhde 10,8 teho 123 kW (167 hv) /6 000, vääntömomentti 221 Nm/4 000 r/min, 4 venttiiliä sylinteriä kohden.

Voimansiirto: 6-vaihteinen vaihteisto, toisioveto kardaanilla.

Alusta: alumiinipalkkirunko, jousitus: edessä teleskooppihaarukka, takana keinuvarsi, edessä levyjarrut (320 mm) ja 4-mäntäinen jarrusatulat, takana levyjarru (300 mm), 4-mäntäinen jarrusatula.

Mitat ja massat: pituus ei ilm. cm, leveys 89 cm, akseliväli 168 cm, istuinkorkeus 77 (R-malli) 75 (GT) cm, polttoainesäiliö 18 l, ilmoitettu kuivapaino 291 (R-malli), 194 (GT) kg, renkaat edessä ja takana 130/70-17.

EU-kulutus: 6,8 l/100 km.

CO2 päästö: 158 g / km.

Hinta: 29 500 (R-malli), 30 800 (GT) euroa.