Ajoasento ja hallintalaitteet
Tuore vuosimallin 2016 SV 650 vastaa lähes jokaisen kuvaa siitä millainen pyörän pitäisi olla, kun ajatellaan moottoripyörää yleisellä tasolla. Ajoasento vahvistaa tunnelmaa, sillä se on erittäin neutraali ja pysty. Itsen sijoittaminen mukavaan asentoon satulassa onkin helpompaa kuin vanhemmassa mallissa. Se auttaa osaltaan myös hallintalaitteiden löytämisessä ja käyttämisessä.
Vanhemmassa vuoden 2005 mallissa asento on hyökkäävämpi ja kyykympi ja oman paikan löytäminen satulasta on haastavaa, toki tämä riippuu myös kuljettajan mitoista. Uudemmassa mallissa istumakorkeus on hieman matalampi kuin vanhassa, joten tästä on apua lyhytjalkaisille tai pienikokoisille kuljettajille.
Vanha malli tarjoaa kuitenkin polville enemmän tukea varsinkin kiihdyttäessä kuin uusi.
Hallintalaitteet ovat tuoreessa SV:ssä siellä missä niiden pitääkin olla. Tai ainakin kädet, jalat ja sormet löytävät kaikki oikeille paikoilleen helposti. 650-kuutioisella V-Twinillä kierrokset löytyvät jouhevasti kohdilleen niin hidasajoon kuin tasaiseen maantieajoonkin.
Kierroslukumittari tarjoaa jopa optimikierrosluvun paikan, jolloin kulutus on pienimmillään. Tällöin ajotietokoneen näyttämän jäljellä olevien kilometrien määrä hupeneekin yllättävän hitaasti. Pyörä on erityisesti maantieajossa varsin säästeliäs. Selkeä ajotietokone ja kierrosluvun ”suositus” helpottavat käyttöä, ja jopa kannustavat ajamaan tasaista, rajoitusten mukaista nopeutta. Hirveästi uudella SV:llä ei edes tee mieli nostaa nopeutta, sillä vauhdin noustessa lähelle moottoritienopeuksia, alkaa viima tuntua melko voimakkaasti, mikä on nakupyörälle ominaista.
Kaasuun pyörä vastaa varmasti, mutta pehmeästi, tarjoten voimaa, joka ei kuitenkaan pääse lähtemään käsistä. Soralla ajettaessa väännön olemassaolon kuitenkin huomaa perän lähtiessä yllättävän helposti luisuun. Tasaisen ja laadukkaan tuntuiset ABS-jarrut saavat pyörän vastaavasti pysähtymään eleettömästi ja nopeasti. Vanhempi malli puolestaan vastaa kaasuun hieman herkemmin. Vuoden 2005 mallin jarrut ovat vielä ilman ABS-järjestelmää.
Tankkilaukun käyttäjien on hyvä huomata, että laukku kannattaa sijoittaa tarpeeksi kauas ohjauslaitteista, sillä sarvien kääntyessä tappiin asti ottaa äänitorven nappi herkästi kiinni laukkuun, jolloin saatat kiinnittää itseesi epämieluisaa huomiota. Kyseinen ilmiö on testikuljettajan empiirisesti liiankin hyvin ja moneen kertaan testaama.
Ajettavuus
Ajettavuudeltaan uudempi SV on hieman erityyppinen vanhempaansa verrattuna. Ajoasennon ollessa uudemmassa mallissa pystympi, on pyörän käsiteltävyys varsinkin pienissä nopeuksissa ja tiloissa todella helppoa. Vanhempi ja hyökkäävämmällä ajoasennolla varustettu malli on paremmin kotonaan mutkateillä, mutta uudempi malli on mieluisampi valinta pidemmälle matkalle pystymmän ajoasentonsa vuoksi.
Puutumiselta uudessakaan SV:ssä ei voi välttyä, mutta takapuolen puutuminen iski ainakin testikuskille yllättävästi ja kertarysäyksellä. Mutkateillä uuteen malliin oli hieman totuttelemista, mutta pyörään tottuu hyvin nopeasti ja ajamisesta tulee todella rentoa. Pyörä sopiikin rentoon ajeluun vallan mainiosti.
Ajo-ominaisuudet sopivat sekä vanhassa että uudessa mallissa mainiosti myös sorapinnalle. Uudelta mallilta olisi toivonut ikään kuin ylimääräistä vaihdetta toisen ja kolmannen vaihteen välille joillakin sorateillä.
Erittäin näppärä, kevyt ja taloudellinen SV sopii ominaisuuksiltaan mainiosti myös kaupunkiin. Jopa äänet ovat V-Twinistä huolimatta naapurustoystävälliset. Pyörään on lisätty myös low rpm assist, joka pyrkii estämään pyörän sammumista matalimmilla kierroksilla sekä liikkeelle lähtiessä että kierrosten laskiessa alhaisiksi hidastaessa. Aloittelijaa ajatellessa kyseinen ominaisuus on mielestäni melko hyödyllinen.
Muista tämän kokoluokan kilpailijoistaan SV650:n erottaakin luonteikas ja jouheva V-Twin-moottori. Yamahan MT-07:ssa ja Kawasakin ER-6:ssa on rivikakkonen ja Hondan CB650F:ssä rivinelikko.
Yhteenveto
Uusi SV on ystävällinen pyörä käyttäjälleen. Se on helppokäyttöinen ja taloudellinen ja sopii lähes mille tahansa alustalle. Pyörällä on erityisen helppo tutustua moottoripyöräilyyn ja se sopii vasta-alkajalle vallan mainiosti teholtaan, joka saadaan rajoitettua myös A2-kortin rajoihin, käsiteltävyydeltään sekä keveydeltään ja taloudellisuudeltaan. Pidemmällekin henkilölle pyörä kyllä sopii, vaikka se näyttääkin tällöin hieman pieneltä.
Suzuki SV650 on kokenut vuosien varrella nyt 2 suurempaa päivitystä, 3 jos laskee mukaan SFV Gladiuksen. Ensin vuonna 2003 malli sai piristysruiskeen ulkonäköönsä, ja myöhemmin Gladius korvasi tämän piristyneen mallin. Nyt puolestaan SV on tehnyt paluun ja syrjäyttänyt Gladiuksen paikaltaan. Vuoden 2005 malliin verratessa uusin malli on monelta osalta pehmeämpi ja lempeämpi ja ajoasennoltaan pyörä muistuttaakin välillä markkinoilla SV:n paikkaa pitänyttä Gladius-mallia.
Pistetaulukko | 1-5 |
Moottori | 3 |
Jousitus / alusta |
3 |
Voimansiirto / kytkin | 4 |
Vaihteisto | 3 |
Jarrut | 4 |
Ergonomia / käsiteltävyys | 5 |
Ajotietokone / käsiteltävyys | 4 |
Taloudellisuus | 5 |
Hinta | 3 |
Yleisarvosana | 3,8 p |
Kirjoittaja ja testikuljettaja on MP69:n nuorisovastaava Pyry Collander, jolta löytyy historiaa vuosimallin 2005 Suzuki SV650S -05 omistajana kahden ajokauden ajalta.
Tekniset tiedot
Moottori | 4-tahtinen, 2-sylinterinen, nestejäähdytteinen DOHC, 90° V-Twin |
Sylinteritilavuus | 645 cm³ |
Teho | 56 kW 76 hv / 8.500 rpm |
Vääntö | 64 Nm / 8.100 rpm |
Polttoaineen syöttö | EFI |
Vaihteisto | 6-portainen |
Pituus | 2130 mm |
Leveys | 760 mm |
Korkeus | 1.090 mm |
Istuinkorkeus | 785 mm |
Akseliväli | 1445 mm |
Paino | 197 kg |
Polttoainesäiliö | 13,8 l |
Eturengas | 120/70-17 |
Takarengas | 160/60-17 |
Etujarrut | 2 x 290 mm levy |
Takajarrut | 240 mm levy |
Värit | Pearl Mira Red, metallic triton blue, metallic mat black no.2, pearl glacier white |
Hinta | 8490 € |