Kun BMW K1200 S tuli markkinoille, sitä suunniteltiin vakavaksi haastajaksi Suzukin Hayabusalle ja muille sen ajan supersporteille. Joka tapauksessa sen olennaisimmat luvut ovat: 248 kiloa ajokunnossa, 167 hevosvoimaa, kiihtyvyys nollasta sataan 2,8 sekuntia ja huippunopeus rajattu 275 kilometriin tunnissa.
Kyseessä on täysin ratakelpoinen pyörä, tarvitsee vain irrottaa laukut ja antaa mennä.
Saimme testattavaksemme Motoforumista Seinäjoelta vuosimallin 2006 pyörän. Siihen oli vaihdettu MRJ:n pleksi ja ilmeisesti Laminar Lipin pieni säädettävä lisäpleksi suojaamaan kuljettajaa alkuperäistä paremmin. Lisäksi siihen oli vaihdettu Remus Revolution -vaimennin alkuperäisen tilalle, siitä myöhemmin.
Pyörässä oli kaikki kolme laukkua ja takalaukkuun mahtui helposti kypärä.
Ulkonäkö ja istuttavuus
Nämä ovat aina makuasioita, mutta BMW:n ulkonäkö on varmaan useimmille miellyttävä yllätys. Maalipinta oli kestänyt hyvin ajetut 50 000 kilometriä ja värityksen suunnittelu on hieno ainakin suomalaisin silmin katsottuna.
Ajoasento on miellyttävä etukenosta ajoasennosta huolimatta ja tuntui mukavalta koko ajopäivän ajan. Tankin saa puristettua nätisti polvien väliin, jos on tarvetta, ajoasennossa on riittävästi tilaa, niin että sitä pystyy halutessaan muuttamaan.
Pieni pleksi lisäohjaimineen suojaa sopivasti ajoviimalta, toki sitä osuu harteille ainakin allekirjoittaneen ladonovilla. Lisäohjaimestako johtuu, mutta kypärämelu jää miellyttävän alhaiseksi eli joko ohjain tai kokonaisaerodynamiikka toimii. Lopputulos on joka tapauksessa miellyttävä.
Istuin on sopivalla korkeudella 180-senttiselle kuljettajalle.
Pyörän mittaristo on selkeä ja siinä on riittävästi tietoa tarjolla vaihteenosoitinta myöten. Ajotietokone on helppo käyttää.
Peilit on tässä yhteydessä pakko mainita. Ne eivät värise, ja ovat käytettävyydeltään varmaan parhaitten joukossa. Jopa kaupunkiajossa niiden tarjoama näkymä on niin hyvä, että siitä on iloa liikenneturvallisuuden kannaltakin.
Ajettavuus
Tästä pyörästä huokuu, että se on tehty Saksan autobaanoille ja nopeille mutkaisille teille, joilla voi surutta kääntää kaasukahvaa. Suomessa kun niitä ei ole, suorituskyvyn äärirajoja emme päässeet testaamaan. Pyörä joka tapauksesa käyttäytyy hyvin ennalta-arvattavasti ja johdonmukaisesti, se on kuljettajan pyörä. Ja parhaansa se pääsee esittämään, jos kuskilla riittää osaamista.
Emme valitettavasti päässeet radalle testaamaan, mutta totesimme, että omat kykymme olisivat todennäköisesti valitettavasti loppuneet jo varsin varhaisessa vaiheessa kun pyörä olisi vasta ollut pääsemässä parhaimpaansa kohti.
BMW:n Duolever-etupää tuntui alkuun oudolta, mutta kun siihen tottui, sen toimivuus ja täsmällisyys tiukissakin mutkissa nostatti pienen vihellyksen huulille. Muutenkin pyörä käyttäytyi hienosti ja vakuuttavasti vauhdista ja ajoympäristöstä riippumatta kaupunkiajosta pienille päällystetyille teille ja suorille.
Tekniikkaa
K1200 S:ssä on BMW elektronisesti säätyvä jousitus ja iskunvaimennus, joilla ajo-ominaisuudet saa nopeasti kohdalleen ajon aikanakin pomppukivikaduilta suoraan radalle.
Hidastuvuudesta pitävät huolen servoilla tehostetut lukkiutumattomat jarrut, joista ensi vaikutelma oli - niin, pysäyttävä. Varsinkin etujarru on todella tehokas ja se on yhdistetty takajarrun toiseen mäntään. Takajarrupoljinta ei puolestaan ole linkitetty etujarruun. Tästä aiheutuu ehkä osittain tunne takajarrun tehottomuudesta etujarruun verrattuna, sillä sekin toimii itsessään aivan asiallisesti.
Suorituskykyä
Emme epäile BMW K1200 S:lle ilmoitettuja kiihtyvyys- ja huippunopeusarvoja. Kiihtyvyys on todella mahtava, hevosvoimat tuntuvat juuri siten kuin niiden pitää tuntuakin. Vastineeksi hallittavuus ja pysähtyvyys ovat myös kohdallaan.
Hevosvoimat on myös helppo ottaa käyttöön. Kardaanivetoisen pyörän Paralever-takapää pitää renkaan yllättävän hyvin kiihdytyksissä ja matala painopiste taas on saatu aikaan muun muassa 55 astetta eteenpäin kallistetun nelisylinterisen moottorin avulla.
Äänenvaimentimen vaikutus
Pyörään vaihdettu Remus Revolution -vaimennin saattoi tuoda kaivattuja lisähevosia tai sitten ei. Joka tapauksessa tyhjäkäynti oli erikoinen, vaelteleva ja vaikutti sellaiselta, että seos oli laiha. Liekö niin, että elektronista ruiskutusta ei oltu säädetty kohdalleen vaihdon jälkeen?
Ominaisuudet | |
---|---|
Moottori | Nestejäähdytteinen, 4-tahti, 4-syl |
Moottoritilavuus | 1157 cm3 |
Polttoainejärjestelmä | EFI, |
Syl. halkaisija x iskun pituus | 79,0 x 59,0 mm |
Puristussuhde | 13:1 |
Venttiili-/imujärjestelmä | DOHC, 16 venttiiliä |
Voimansiirto | |
Kytkin | Hydraulinen monilevyöljysumppukytkin |
Vaihteisto | 6-vaihteinen, toisiovälitys kardaani |
Runko | |
Tyyppi | Alumiinirunko |
Joustomatka etu / taka | 115 mm / 136 mm |
Rengas etu | 120/70-ZR17 |
Rengas taka | 190/50-ZR17 |
Jousitus | |
Etujousitus | Yksiputkinen erillisvaimennin jossa kaasuvaimennus |
Takajousitus | Yksiputkinen kaasuvaimennin |
Jarrut | ABS |
Etujarrut | Kaksi uivaa jarrulevyä, nelimäntäiset jarrusatulat |
Takajarrut | Kiinteä jarrulevy, uiva kaksimäntäinen jarrusatula |
Mitat (P x L x K) | 2214 mm, 858 mm, 1220 mm |
Maavara | 120 mm |
Akseliväli | 1572 mm |
Istuinkorkeus | 820 mm |
Polttoainetilavuus | 19 l |
Paino ajokunnossa | 248 kg |
Suorituskyky (valmistajan ilmoittama) | |
Huipputeho | Teho 123 kW (167 hp) @ 10 250 rpm |
Vääntö | 130 Nm / 8250 rpm |
Johtopäätösten aika
Pyörällä oli ajettu koeajon alkaessa 51 443 kilometriä ja siitä pyydettiin 9990 euroa syksyllä 2013. Siinä oli täydellinen huoltokirja ja viimeisin huolto oli tehty 50 863 kilometrin kohdalla R.M. Heinolla Tampereella.
Suurimmat miinukset aiheutuivat vaeltelevasta tyhjäkäynnistä ja eturenkaasta, joka olisi pian vaihdon tarpeessa. Se oli kulunut ja aavistuksen perstunut.
Takalaukun todettiin heiluvan jonkin verran, ja selvisi, että se johtui siitä, että yksi neljästä vaimenninkumista oli kadonnut jonnekin matkan varrelle. Lisäksi vasemman sivulaukun kiinnitys oli hieman löysä.
Muuten pyörä oli hyvässä ja menevässä kunnossa 2Wheelsin Petri Hämäläisen mielestä.
Tässä BMW K1200 S:ssä on edelleen paljon pyörää jäljellä osaavalle kuljettajalle.
BMW K1200 S, Motoforum Oy | Arvo- sana |
Huomiot |
---|---|---|
Kuntotarkastus | MP-korjaamo 2Wheels | |
Huoltokirja | Täydellinen | |
Ulkonäkö, yleisvaikutelma | H | |
Lamput, vilkut jne. | H | |
Istuin | H | |
Moottori | ||
Kaasukahva | H | |
Tyhjäkäynti | K | |
Öljyn määrä | N | Ei ylämerkissä |
Jäähdytytysnesteen määrä |
H | |
Jäähdytysjärjestelmän toiminta | H | |
Voimansiirto, kardaani | H | |
Alusta | ||
Jarrut, etu | H+ | |
Jarrut, taka | N | Ei Dual |
Jarrunesteen määrä | N | Takana vajaa |
Jarruvalokatkaisin | H | |
Jousitus | H | |
Sivuseisontatutki | H | |
Eturengas | T | |
Takarengas | H | |
Ohjauslaakerit | H | |
Johtopäätös | H |
Hyvässä kunnossa |
Taulukon arvosanat: H = hyvä, N = normaali, T = tyydyttävä, K = korjattava