Yleisvaikutelma
Husqvarnan 701 enduro näyttää varsinkin edestäpäin tyypilliseltä enduropyörältä, johon on lisätty peilit. Sivukuvasta huomaa kuitenkin nopeasti pyörän olevan hieman paisutettu malli kilpaenduroihin verrattuna. Pyörä kielii offroadhenkisyyttä, mutta etenkin massiivisen näköinen äänenvaimennin pistää silmään ja luo kuvaa raskaammasta pyörästä. Pyörä on kevyt käsitellä talutellen ja päälle noustessa huomio kiinnittyy minimalistiseen mittaristoon ja kojelaudan tarjoileman tiedon vähyyteen.
Ajotuntuma ja moottori
Moottorin käynnistäessä hieman hämmästyy hiljaiseen ja vaisunpuoleiseen käyntiääneen. Hiljainen ääni on hyvä asia, mutta pyörä ei kuulosta niin tehokkaalta ja reagoivalta, kuin mitä se todellisuudessa on. Moottorissa on runsaasti vääntöä ja tehoalue on laaja, joka tekee pyörästä helpon ajettavan, vielä kun tehontuotto on melko pehmeää ja tuntuma kaasuun on hyvä sähköisen kaasukapulan ansiosta. Vaihteiston välitykset ovat melko tiuhat ja sopiva vaihde löytyy aina soratieajossa jokaiseen mutkaan, välitykset sallivat kuitenkin matalilla kierroksilla ajon maanteillä.
Ajotuntuma on kevyt ja pyörää on helppo käsitellä “seiskasataseksi”, reilu liikkumatila pyörän päällä korostaa tätä tunnetta. Pyörä tuntuu tasapainoiselta ja ohjautuu liukkaallakin alustalla ennalta-arvattavasti ja vakaan oloisesti.
Alusta & Jarrut
Pyörässä on kelluvat jarrulevyt, edessä 300 mm ja takana 240 mm, brembon valmistamat jarrut Boschin ABS-järjestelmällä. ABS-järjestelmän saa kytkettyä täysin pois takajarrulta ja etujarrun ABS:n saa maastoajoa varten karkeammaksi toiminnaltaan, jolloin järjestelmä sallii tehokkaamman jarrutuksen liukkaammilla pinnoilla. Husqvarnan 701 on suurimpia moottoripyöriä moottorinsa puolesta, joissa on vain yksipuoleinen etujarru. Syynä tähän on varmasti pyörän painon säilyttäminen kevyenä ja käyttötarkoitus kestopäällysteen ulkopuolella.
Jousituksessa on hyvinkin pitkät joustomatkat (250 mm edessä ja takana) ja jousitus on tukevan oloinen ja kantava. Pyörä kuitenkin niiaa reilusti esteitä ylittäessä tai kovemmista iskuista, mutta jousitus on hieman karhean ja epämääräisen tuntuinen alkumatkasta. Tämän takia tuntuma maaperään ja pitoon on vaihtelevalla alustalla aluksi hataraa ja luottoa pyörän kykeneviin ominaisuuksiin on vaikea saada.
Näyttö ja lisälaitteet
Pyörän mittaristosta ei voi oikein puhua näyttönä, se kertoo käytössä olevan vaihteen, nopeuden ja ajomäärän. Ohjaustangossa on erillinen yhdistelmäkatkaisin, josta voi valita moottorin ajomoodit street tai sport, luistoneston asennot päällä, hitaammin vaikuttava ja pois päältä. Lisäksi ajomoodilla sport, luistoneston ollessa pois päältä valikoituu ABS-moodiksi offroad, eli etujarrun ABS sallii rajumman jarrun käytön ja takarenkaalta ABS poistuu käytöstä.
Ergonomia
Pyörän satula on pitkä ja melko tasainen, mikä on hyvä, sillä kuljettajan paikkaa satulalla on helppo muuttaa. Satula on kuitenkin hyvinkin leveä ja se korostaa pyörän korkeutta ja tekee myös pyörän ajotuntumasta hieman “länkisäärimäisen”, sillä tuntuu että satulan leveys vaikuttaa joissain tilanteissa ajoasentoon. Ohjaustanko on sijoitettu alas ja sallii kuljettajan päästä pyörän päälle, jolloin pyörää on hyvä hallita. Jalkatapit ovat melko pienet ja niissä on pitoa hyvin.
Lopuksi
Husqvarna 701 enduro on tehty laajemmalle käyttöalueelle, kun vain sorateille, mallin lisänimi pitää paikkansa pyörän suorituskyvystä oikeassa maastoajossa. Pyörä on tehty huonokuntoisimmille urille ja hitaampivauhtiseen matkantekoon. Pitkät asfalttiosuudet ja kovat keskinopeudet eivät suosi pyörää ja tuuli riepottelee kuljettajaa. Helppo käsiteltävyys ja yksinkertaisuus tekee pyörästä mukavan myös kaupungissa liikkumiseen ja urheilullinen olemus tekee ajamisesta mielekästä ja aktiivista.
Plussat ja miinukset
+ keveys ja hallittavuus
+ helppokäyttöinen moottori ja kaasun vaste
+ offroad ominaisuudet
- tuulensuoja
- moottorin tärinät
- äänimaailma
Loppuarviointi
Husqvarna 701 Enduro | Arvosana | Painotettu arvosana* |
Moottori 20 % | 4 | 80 (100) |
Jousitus/alusta 10% | 4 | 40 (50) |
Voimansiirto/kytkin 10% | 5 | 50 (50) |
Vaihteisto 5% | 4 | 20 (25) |
Jarrut 20% | 4 | 80 (100) |
Ergonomia/Käsiteltävyys 20% | 4 | 100 (100) |
Ajotietokone/käytettävyys 5% | 3 | 15 (25) |
Taloudellisuus 10 % | ei arvioitu (50)** | |
Kokonaisarvosana | 4,28 | 385 (500) |
*= suluissa täydet pisteet | ||
** = kulutus arvioimatta, ei huomioitu lainkaan kokonaisarvosanassa |
Tekniset tiedot
- Moottori: 693 cm3 yksisylinterinen. Teho 55 kW / 74 hv / 8000 rpm. Maksimivääntö on 73,5 Nm / 6500 rpm. Kansi on neliventtiilinen ja sytytystulppia on kaksin kappalein. Moottorinohjauksen valintakytkin. APTC -luistokytkin ja Ride by Wire -sähkökaasu.
- Alusta: Säädettävä WP XPLOR -iskunvaimennus. Brembon hydraulijarrut. Kaarreavusteinen ABS-jarrujärjestelmä valinnaisella offroad-asetuksella, poiskytkettävissä. Kallistuskulmaa lukeva luistonesto ja EasyShift -vaihdeavustin. D.I.D 21"/18" -pinnavanteet. Continental TKC 80 -renkaat.
- Muuta: Paino 148 kg. 890 mm istuinkorkeus. LED -ajovalot ja vilkut. Saatavilla 25 litrainen LR-lisäpolttoainesäiliö
- Huoltoväli 10.000 km. CO2 -päästöt 99 g/km
- Hinta veroineen 14.113,43 €
- Lisätietoja: Husqvarnan sivuilta
Aiheesta aiemmin:
Husqvarnan iso pitkän matkan 701 Enduro LR saapuu jälleenmyyjille
Husqvarnan päivitetyt 2020 701 Enduro ja 701 Supermoto ovat jo saapumassa jälleenmyyjille