Lataavassa jarrutusjärjestelmässä käytetään yleensä ajoneuvon sähkömoottoria lataamaan akkuja moottorijarrutuksen aikana, mutta moottoripyörien inertia eli liikemassa on niin pieni, että kaasun höllääminen, jos sähkömoottori kytkeytyy suoraan generaattoriksi, saattaa aiheuttaa yhtä suuren nopeudenlaskun kuin "oikea" voimakas jarruttaminen.
Kawasakin uusi patentoitu järjestelmä sisältää joukon sensoreita, jotka kontrolloivat lataavaa moottorijarrutusta. Kun kaasua vapautetaan vain vähän, järjestelmä ei reagoi, mutta, jos päästää kaasun kokonaan, ja käyttää jarruja, järjestelmä tulee mukaan. Se ottaa huomioon myös kallistuskulman, jos olet päästänyt kaasun kaarteessa.
Vastaavia asioita ovat pohtineet muutkin mp-valmistajat ja ottaneet nämä huomioon. Mielenkiintoisinta tässä Ride Advicen mukaan onkin se, että Kawasaki panostaa vahvasta sähkömoottoripyöriin liittyvien asioiden tutkimiseen. Eikä siinä vielä kaikki, se on myös rekisteröinyt käyttöönsä Ninja E2 ja Ninja E2R -tuotemerkit. Tulossa lienee jollain aikavälillä räväköitä sähkösporttipyöriä.