Keski-Suomen Konepyöräseura ry on vanhojen moottoripyörien harrastajien yhdistys. Seuran kotipaikka on Jyväskylä ja toiminta-alueena pääasiassa Keski-Suomen maakunta. Seuran jäsen Otto Telin oli paikalla sivuvaunu-Uralinsa kanssa. Massiivinen vaunuyhdistelmä keräsi ansaitusti katsojia ja herätti spontaania keskustelua ja uteliaisuutta.
Telin kertoi, että pyörään on vaihdettu tilavuudeltaan 953 kuutiosenttimetrin Fiat 127:n moottori, ja alkuperäistä vaunua on jatkettu 27 senttimetriä. Pyörään on myös vaihdettu VMax-Jammun keula, jolloin tukevan etuteleskoopin lisäksi on samalla saatu eteen hyvät tupalevyjarrut.
– Olen ajanut aikoinaan myös japsipyörillä, mutta olen aina ollut kiinnostunut tällaisista vanhoista rimpuloista ja rakentelusta, joten siirryin sitten tällaiseen, kertoo aikanaan linja-autonkin asuntoautoksi muuttanut Telin.
Mistä into vaihtaa sitten Fiatin moottori Uraliin?
– Näitä vaihtoja tehtiin kerhomme pajassa kolme, ja kyllähän siinä käyttövarmuus kasvoi melkoisesti, kun ei tarvitse joka toisella linja-autopysäkillä pysähtyä vaihtamaan tulppaa. Niinhän siinä tehtiin, että kun yksi tulppa meni pimeäksi, niin se heitettiin vaunun lattialle, ja otettiin uusi tilalle. Ja kun tämä uusi lakkasi toimimasta, otettiin se pois heitetty tulppa uudestaan käyttöön, joka jostain syystä taas toimi moitteettomasti aikansa, Telin nauraa.
Persoonallinen sivuvaunu-Ural on saanut komean nimen Stalin-Leninson, ja mikä näyttävintä, logo tankin kylkeen on tehty Harley-Davidsonin malliin.
– Ajelen sillä noin 2000 kilometriä per kesä, ja minulla on myös peräkärry siihen. Mukava matkanopeus on noin 80-90 km/h, eikä sen nopeampaa kannata ajaakaan, sillä vaikka moottori antaisi myöten, voimansiirto ei sitä kestäisi.
Konepyöräseura on vireä kerho
Kari Nurminen toimii Keski-Suomen Konepyöräseuran varapuheenjohtajana.
– Käytännössä entisöimme tai modernisoimme vanhoja moottoripyöriä. Harrastus on tosi mielenkiintoinen, ja meidät se ainakin on vienyt mennessään. Meillä on hyvät kerhotilat käytettävissämme, nämäkin kaikki täällä näkyvät kerhopyörät on tehty omalla "pajallamme". Meiltä ei oikeastaan puutu kuin oma maalaamo, muuten olemme omavaraisia.
– Kaikki merkit mahtuvat sulassa sovussa saman kerhon ja katon alle. Kerho on perustettu jo vuonna 1981. Kerhon jäsenten pyörävalikoimiin taitavat mahtua miltei kaikki merkit, mitä on valmistettu.
Konepyöräseura tunnetaan Suomessa varmaan parhaiten siitä, että se järjestää Jyväskylän Rompepäivät loppiaisen tienoilla. Ne yleensä avaavat koko moottoripyöräväen kevään, ja sinne tullaan kaukaakin. Tapahtuman suosio kasvaa vuosi vuodelta.
– Kerhot ovat alkaneet tulla paikalle linja-autoilla.Tänä vuonna niitä oli 20, ja väkeä tapahtuma keräsi noin 5000, Nurminen kertoo.
Mies itse pitää itäpyörillä ajamisesta. Tosin tuorein projekti on soolo-Ural, jonka moottori on Harley-Davidson 883 Sportsterista.
– 70-luvulla ajoin paljonkin, mutta sitten tulivat perhe ja lapset. Aloitin eläkeiän lähestyessä uudelleen noin 15 vuotta sitten. Ropaaminen ja rakentelu on aina kiinnostanut, ja kun meillä on kerhossa paljon osaamista, niin yhteistyössähän näitä laitetaan.
– Meillä on vireä kerho, jonka kerhoajot pidetään maanantai-iltaisin. Juhannuksena järjestämme Yöttömän yön ajon, jossa ajetaan Juhannusyönä koko yön pitkin Keski-Suomen pikkuteitä. Yleensä paikalla on noin 20 motoristia, mutta parina viime vuonna on sattunut satamaan, jolloin meitä on ollut vähemmän. Kuitenkin yleensä löytyy se vähintään viisi urhoollista, jotka lähtevät kelistä riippumatta matkaan, nauraa mm. mustalla kahdella pyörällä vetävällä sivuvaunu-Uralilla ajava Nurminen.
Keski-Suomen Konepyöräseuran sivuille pääset tästä.